KONTAKT Z BIUREM RZECZNIKA PRAW PACJENTA
Ogólnopolska BEZPŁATNA infolinia Rzecznika Praw Pacjenta 800 – 190 – 590 (tylko z telefonów stacjonarnych) czynna poniedziałek - piątek w godzinach od 9:00 do 21:00
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta Ul. Młynarska 46 01-171 Warszawa
Sekretariat: tel.: (22) 532 - 82 - 50 fax.: (22) 532 - 82 – 30
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Przyjęcia interesantów w Biurze. Poniedziałek - piątek w godzinach od 9:00 do 15:00 Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. u. 2012 nr 0 poz. 159 t.j.)
PROCEDURA SKŁADANIA SKARG I WNIOSKÓW
· Skargi i wnioski dotyczące niewłaściwej realizacji świadczeń zdrowotnych można składać w Sekretariacie SP ZOZ w Siemiatyczach ul. Szpitalna 8, 17 – 300 Siemiatycze, Telefon / Fax: 85 655 28 25 (poniedziałek – piątek od 8:00 do 15:30) e-mail:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
· Skargi i wnioski mogą być wnoszone do SP ZOZ w Siemiatyczach pisemnie lub za pomocą faksu, poczty elektronicznej oraz ustnie do protokołu. · W przypadku wniesienia skargi lub wniosku za pomocą poczty elektronicznej prosi się odpowiednio skarżącego lub wnioskodawcę o potwierdzenie złożenia skargi lub wniosku pisemnie w terminie 7 dni. · Interesanci w sprawie skarg i wniosków przyjmowani są przez Dyrektora SP ZOZ w Siemiatyczach w czwartki w godzinach 10:00 – 12:00. · Skargi i wnioski nie zawierające imienia i nazwiska wnoszącego pozostawia się bez rozpatrzenia. · Wnoszący skargę lub wniosek może zastrzec nie ujawnianie swego nazwiska i adresu. Zastrzeżenie takie jest dla SP ZOZ w Siemiatyczach wiążące. · Zgłoszone skargi i wnioski powinny być rozpatrywane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca od dnia złożenia lub wpłynięcia wniosku lub skargi. · Wnoszącego skargę lub wniosek zawiadamia się pisemnie o sposobie załatwienia skargi lub wniosku.
UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTACJI MEDYCZNEJ
1. Dokumentacja medyczna udostępniana jest:
- pacjentowi, którego dokumentacja ta dotyczy po okazaniu przez pacjenta dokumentu potwierdzającego tożsamość np. dowód osobisty, paszport,
- przedstawicielom ustawowym pacjenta po okazaniu odpowiedniego dokumentu:
· rodzicom, do chwili ukończenia przez dziecko 18 lat, po okazaniu swojego dowodu osobistego,
· opiekunom ustanowionym przez sąd, po okazaniu stosownego orzeczenia np. w zakresie powierzenia opieki nad małoletnim, niepełnosprawnym lub ubezwłasnowolnionym, ustanowienia kuratora itp., - osobie upoważnionej przez pacjenta, w ramach pisemnego oświadczenia pacjenta znajdującego się w dokumentacji medycznej pacjenta lub posiadającej pisemne upoważnienie pacjenta złożone w obecności pracownika uprawnionego do udostępniania dokumentacji medycznej, a w innym przypadku upoważnienie z notarialnie lub urzędowo poświadczonym podpisem upoważniającego, - organom i podmiotom uprawnionym na podstawie przepisów odrębnych. 2. Po śmierci pacjenta prawo wglądu w dokumentację medyczną oraz prawo do udostępnia dokumentacji medycznej ma osoba upoważniona przez pacjenta za życia w pisemnym oświadczeniu z zaznaczeniem, że pełnomocnictwo jest udzielone na wypadek śmierci, a także organy i podmioty uprawnione na podstawie przepisów odrębnych. 3. SP ZOZ w Siemiatyczach udostępnia dokumentację medyczną na zasadach określonych w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. 4. Udostępnianie dokumentacji następuje w trybie zapewniającym zachowanie poufności i ochrony danych osobowych. 5. Podmiot udostępnia dokumentację medyczną wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym, w następujący sposób:
· do wglądu w siedzibie przedsiębiorstwa SP ZOZ w Siemiatyczach;
· poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii;
· poprzez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, jeśli uprawniony organ lub podmiot żąda udostępnienia oryginałów tej dokumentacji. 6. Udostępnianie dokumentacji medycznej do wglądu odbywa się na miejscu w SP ZOZ w Siemiatyczach, pod nadzorem osoby uprawnionej do udostępnienia dokumentacji medycznej, w tym w szczególności: pracownika Sekcji Statystyki Medycznej, lekarza prowadzącego / lekarza dyżurnego. 7. Udostępnienie dokumentacji medycznej pacjenta na zewnątrz organom i podmiotom uprawnionym na podstawie przepisów odrębnych następuje na podstawie decyzji Dyrektora SP ZOZ w Siemiatyczach. 8. Wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej składa się, uwzględniając czas na sporządzenie jej kopii, odpisu, wyciągu, w rejestracji SP ZOZ w Siemiatyczach lub przesyła pocztą. We wniosku należy uwzględnić formę odbioru dokumentacji. W przypadku przesłania jej drogą pocztową, koszty przesłania ponosi wnioskodawca. 9. Formularze wniosku o wydanie kopii dokumentacji medycznej oraz upoważnienia do wydania kopii dokumentacji medycznej można pobrać w rejestracji SP ZOZ w Siemiatyczach lub na stronie internetowej podmiotu www.spzozsiemiatycze.pl 10. Poświadczenia za zgodność z oryginałem kopii dokumentacji medycznej dokonują upoważnione osoby zatrudnione w komórkach organizacyjnych SP ZOZ w Siemiatyczach oraz lekarze prowadzący / lekarze dyżurni i Koordynatorzy oddziałów szpitalnych. Poświadcza się wyłącznie kopie dokumentacji medycznej wykonane w SP ZOZ w Siemiatyczach. 11. Wniosek o wydanie kopii dokumentacji medycznej dołącza się do dokumentacji medycznej pacjenta. 12. Wydanie kopii dokumentacji medycznej nastąpi w terminie do 14 dni, licząc od daty złożenia wniosku, po wniesieniu opłaty w Kasie SP ZOZ w Siemiatyczach lub przelewem na jego konto. W przypadku przesyłania kopii dokumentacji medycznej drogą pocztową, wraz z kopią przesyłana jest faktura VAT określająca wysokość opłaty oraz numer rachunku bankowego, na który należy przelać wskazaną kwotę. 13. Wydanie kopii dokumentacji medycznej następuje w trybie zapewniającym zachowanie poufności i ochrony danych osobowych, za pokwitowaniem odbioru. 14. Pracownik wydający oryginał dokumentacji medycznej jest odpowiedzialny za pozostawienie jej kopii lub pełnego odpisu w SP ZOZ w Siemiatyczach. 15. W przypadku gdy udostępnienie dokumentacji medycznej nie jest możliwe, odmowa jej udostępnienia wymaga zachowania formy pisemnej oraz podania jej przyczyn.
Wniosek o wydanie kopii dokumentacji medycznej. Upoważnienie do odbioru dokumentacji medycznej. Zarządzenie Nr 26/2015 w sprawie opłat za udostępnienie dokumentacji medycznej Zarządzenie Nr 79/2012 w sprawie określenia wysokości opłaty za przechowywanie zwłok pacjenta przez okres dłuższy niż 72 godziny.
|